20 jun 2018 Är det en allmängiltig kunskap att kristendomen är förlegad och omodern? Och kan man vara en rationell, modern människa och samtidigt tro 

Kan man vara kristen?

Thor-Björn Bastås undervisar om kristen tro. Vad innebär det egentligen att vara en kristen idag? Ska man hålla sin tro privat, eller är tron tänkt att delas med  Att bli en kristen | Ulriksbergskyrkan Vägen som för dig fram till att du vill bli en kristen kan vara mycket personlig. Man kan helt enkelt säga att synd är det som skiljer människa och Gud åt och  Vad det innebär att vara kristen - JW.org 1 maj 2010 (Matteus 9:9; 19:21) Vad innebär det att vara en efterföljare till Jesus, alltså att En lärjunge till Jesus tillämpar det Jesus lärde om hur man ska  Kristen tro mycket mer än värderingar - Världen idag 29 jun 2019 Att vara kristen är inte att växa upp i en god kristen familj och en god kristen kyrka. Inget av detta är dåligt men definierar inte kärnan i vad det 

Kan en kristen vara rik? – Hela Pingsten Rika kristna säger "ja". Fattiga kristna säger "nej". Frågan är vad Gud tycker. När man lägger bort alla önsketankar och läser vad Bibeln egentligen säger leder 

Filip Eldegyll, 25, är kristen - DN.SE

Guds folk på väg - Vårt sätt att vara en kristen gemenskap ... En församling utför aktiviteter, bedriver verksamhet, men det är inte Att vara kristen är att följa honom. Att vara församling är att göra det tillsammans. Vad det konkret innebär får utvecklas i varje situation, utifrån de riktlinjer som ges av Gud 

Egenskaper hos en kristen Att vara kristen innebär inte att man är en religiös «mötesgångare»; en som går på Om man är skyldig pengar, gör man allt man kan för att betala tillbaka. Kan man vara både kristen och religiös? Men när vi tänker på att ordet religiös kommer av ordet religion som har att göra med kontakt med Gud och gudsdyrkan, kan ju en kristen också sägas vara  C.S. Lewis om kristendomen | Tankar från ostmannen

Kan man vara kristen? - Adlibris Läs mer. Hur ska man veta vad som är rätt och orätt? Vad tror (Mere Christianity) har blivit en av de mest lästa presentationerna av kristen tro. Trots att det gått  Kan man vara kristen? | Tankspritt - Thomas Svensson 13 jan 2012 Jag har några vänner och kolleger som är kristna, några är organiserade i något frikyrkligt samfund. En av dem, som kanske är lite bekymrad  Kan man vara kristen bortom Gud? | Kyrkans Tidning 15 mar 2018 Det är dags att börja vara öppen och tydlig med att en levande kristen tro inte behöver innehålla en förmodern världssyn med övernaturliga